Το «φιλοδώρημα» ως γενναιοδωρία εφοπλιστών - κυβέρνησης
Χουβαρντάδεςοι εφοπλιστές !
Ως «εθνική» ευεργεσία και κοινωνική ευαισθησία επιχείρησε να παρουσιάσει ο πρωθυπουργός το «φιλοδώρημα» που είπαν να δώσουν οι εφοπλιστές με το «συνυποσχετικό» που υπέγραψαν με την κυβέρνηση, ζητώντας μάλιστα με θράσος από το λαό να πει κι «ευχαριστώ», αφού, όπως υπενθύμισε, το αστικό Σύνταγμα πολύ απλά απαγορεύει οποιαδήποτε επιβάρυνση των... εθνικών ευεργετών.
Για να δείτε δε πόσο «μεγαλόψυχοι» είναι οι εφοπλιστές όταν προσπαθούν να φτιάξουν κοινωνικό προφίλ για να κρυφτούν η άγρια εκμετάλλευση στα καράβια και τα δεκάδες προνόμια και φοροαπαλλαγές που μασουλάνε, αξίζει να παραθέσουμε εδώ μια από τις διατυπώσεις της συμφωνίας:
«Η καταβολή της νέας οικειοθελούς παροχής εξαντλεί για το παγκόσμιο εισόδημα από τα μερίσματα των πλοιοκτητριών της προηγούμενης παραγράφου, κάθε άλλη φορολογική υποχρέωση των ως άνω φυσικών προσώπων από κάθε φόρο, εισφορά, τέλος, κράτηση ή οποιαδήποτε άλλη φορολογικής φύσης επιβάρυνση, καθώς και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης».
Ολα αυτά πάντα για τα φυσικά πρόσωπα, χώρια δηλαδή τον αμύθητο πλούτο που συγκεντρώνουν στις εταιρείες τους, σε μετοχές, σε οφσόρ και για τα οποία εννοείται ότι δεν δίνουν και δεν παίρνουν λογαριασμό.
Με δυο λόγια, με ένα εθελοντικό φιλοδώρημα της τάξης των 40 εκατομμυρίων συνολικά, όσα περίπου βγάζουν σε ένα... λεπτό, οι εφοπλιστές «καθαρίζουν» από κάθε άλλη υποχρέωση και φόρο, την ώρα που ο λαός «καταθέτει» με το ζόρι δισ. ευρώ στα ταμεία της φοροληστείας που γίνονται προνόμια, επιδοτήσεις και πακέτα για τους εφοπλιστές και τους υπόλοιπους επιχειρηματίες. Αλλά έτσι είναι, άμα είναι χουβαρντάς ο άνθρωπος...
Είναι απέναντι τα ασφαλιστικά δικαιώματα
Στη δυνατότητα «να συνεργαστούν δημόσιος και ιδιωτικός τομέας στον δεύτερο πυλώνα Ασφάλισης - με αυστηρό πλαίσιο - που αφορά τα επαγγελματικά ταμεία» στάθηκε ο Δ. Λιάκος, υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, μιλώντας στη Γενική Συνέλευση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών.
Επιβεβαίωσε δηλαδή ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, σε «ευγενή άμιλλα» με τη ΝΔ, προκρίνει την ανάπτυξη των επαγγελματικών ταμείων, που αποτελούν μορφή ιδιωτικοποίησης της δημόσιας Ασφάλισης και στην προκειμένη περίπτωση της επικουρικής.
Οπως χαρακτηριστικά είπε το ίδιο στέλεχος, «υπάρχουν προτάσεις για τον δεύτερο πυλώνα (σ.σ. δηλαδή για την επικουρική Ασφάλιση), που μπορούν να συζητηθούν για την επέκταση των επαγγελματικών ταμείων».
Μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να θεωρεί «προνομιακό πεδίο» το Ασφαλιστικό για να τονώσει τις κάλπικες διαχωριστικές γραμμές με τη ΝΔ, αλλά το αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι ότι μαζί με τη ΝΔ «βαράνε» τον ίδιο σκοπό, έχουν κοινή στρατηγική για το Ασφαλιστικό, παρά τις επιμέρους διαφορές τους.
Αλλωστε, παρά τις κοκορομαχίες τους, τα δύο κόμματα φημίζονται για την προσήλωσή τους στις κατευθύνσεις της ΕΕ, που προωθούν σταθερά την απεμπλοκή του κράτους από το σύστημα της Ασφάλισης, με την παροχή ενός μίνιμουμ παροχών και συντάξεων στα όρια της φτώχειας, δίνοντας ακόμα περισσότερο χώρο στον ιδιωτικό τομέα, είτε με τα επαγγελματικά ταμεία είτε με την επέκταση της ιδιωτικής Ασφάλισης.
Η δέσμευσή τους αυτή σε βασικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του κεφαλαίου, είναι που τους τοποθετεί απέναντι από τα ασφαλιστικά δικαιώματα συνταξιούχων και εργαζομένων, όπως άλλωστε έχει επιβεβαιώσει η κυβερνητική θητεία και των δύο.
Η ... γενναιοδωρία εφοπλιστών - κυβέρνησης
Ολόκληρη δημαγωγική καμπάνια, με φιέστες στο Μέγαρο Μαξίμου, έστησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, για κάποιες πενταροδεκάρες που δέχτηκαν να προσφέρουν οι εφοπλιστές ως εθελοντική συνδρομή, υπογράφοντας σχετικό «συνυποσχετικό» με τον πρωθυπουργό.
Τι προβλέπει όμως η συμφωνία για την οποία πανηγυρίζει η κυβέρνηση;
Οτι οι εφοπλιστές θα προσφέρουν οικειοθελώς και επ' αόριστον το 10% των εισαγόμενων μερισμάτων των φυσικών προσώπων.
«Τρέχα γύρευε», δηλαδή, αφού ουδείς μπορεί να υπολογίσει σε τι ποσό αντιστοιχεί αυτό το 10%, αλλά και ποια μπορεί να είναι τα φυσικά πρόσωπα, αφού πρόκειται για Ανώνυμες Εταιρείες. Αστικά ΜΜΕ έσπευσαν να κάνουν λόγο για 75 εκατ. ευρώ που θα εισρέουν κάθε χρόνο στα κρατικά ταμεία. Ωστόσο, στο κείμενο του «συνυποσχετικού» γίνεται αναφορά για 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
Τα χρήματα αυτά είναι κόκκος στην άμμο των κερδών τους, ενώ είναι αμφίβολο αν θα τα καταβάλλουν κιόλας. Αλλωστε, έχουν δώσει δείγμα γραφής από το ανάλογο «συνυποσχετικό» που είχαν υπογράψει προηγούμενα με τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, το οποίο προέβλεπε ότι την τριετία 2014 - 2016 θα κατέβαλλαν 420 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, το 2016, από στοιχεία που διαβιβάστηκαν στη Βουλή μετά από αίτημα του ΚΚΕ, αυτό που είχαν καταβάλει τελικά ήταν 85 εκατ. ευρώ και παραμένει άγνωστο αν έδωσαν κάποιο ποσό στη συνέχεια.
Και να σκεφτεί κανείς ότι το ποσό για το οποίο δεσμεύονταν οι ...φιλεύσπλαχνοι εφοπλιστές, αναλογούσε σε περίπου 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου!
Το «συνυποσχετικό» με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ακόμα στο άρθρο 3 ότι «πέραν της συνομολογημένης, διά του παρόντος, νέας οικειοθελούς παροχής, ουδέν δικαίωμα εκ του ν. 27/1975 του άρθρου 107 του Συντάγματος και του εν γένει θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου θίγεται».
Δηλαδή, με την υπογραφή που έβαλε ο πρωθυπουργός, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως και οι προηγούμενες, δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να διαφυλάττει ως κόρη οφθαλμού το θεσμικό πλαίσιο που κατοχυρώνει συνταγματικά τα αμέτρητα προνόμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Αλλωστε, ούτε στη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης τόλμησαν τα αστικά κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ενωση Κεντρώων, Χρυσή Αυγή) να πουν το παραμικρό, πόσο μάλλον να αναθεωρήσουν το άρθρο 107, που αφορά τα φορολογικά και άλλα προνόμια των εφοπλιστών και το οποίο μόνο το ΚΚΕ ζήτησε να καταργηθεί.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 107 κατοχυρώνει συνταγματικά τις πάνω από 50 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών ως κεφάλαια εξωτερικού, ενώ ακόμα και το πετρέλαιο τους παρέχεται αφορολόγητο, όταν οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά στα σχολεία ξεπαγιάζουν κάθε χειμώνα.
Κατοχυρώνει τη μαύρη ανασφάλιστη εργασία στα ποντοπόρα πλοία με ελληνική σημαία, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης νομοθεσίας.
Είναι γνωστό το άρθρο 13 των εγκριτικών πράξεων του ν.2687/53 - το οποίο επίσης κατοχυρώνεται συνταγματικά από το άρθρο 107 - που προβλέπει έως 6 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση και συνδικαλιστική εκπροσώπηση), ενώ οι υπόλοιποι, σύμφωνα με τον όρο 8 του ίδιου άρθρου («όρος του δουλέμπορα» τον χαρακτηρίζουν οι ναυτεργάτες), είναι ανασφάλιστοι, χωρίς κανένα δικαίωμα και με μισθούς που συμφωνούνται ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον πράκτορα του ναυτεργάτη, δηλαδή τον δουλέμπορα.
Το λεγόμενο «θαύμα» της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι πληρωμένο από την άγρια εκμετάλλευση και το αίμα των ναυτεργατών, τις θυσίες χωρίς τέλος συνολικά των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, ώστε σήμερα η αξία του στόλου τους να αριθμεί περίπου 5.000 πλοία και να υπολογίζεται στα 105,22 δισ. δολάρια (μόνο πέρυσι αυξήθηκε κατά 5 δισ.!), ενώ το 2018 έδωσαν άλλα 11 δισ. για τη ναυπήγηση και νέων πλοίων, έχοντας και εδώ την παγκόσμια πρωτιά. Αυτήν την άγρια ταξική πολιτική των προνομίων και της εκμετάλλευσης, που στηρίζει τα θεμέλια της κερδοφορίας των εφοπλιστών, προσπαθεί να «ξεπλύνει» η κυβέρνηση, με τα συνυποσχετικά και τη διαφήμιση που κάνει στην προκλητική «γενναιοδωρία» τους.