Λαϊκά Φροντιστήρια αλληλεγγύης
Λαϊκά Φροντιστήρια ως έκφραση ταξικής αλληλεγγύης
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι λαϊκές οικογένειες βγάζουν συνήθως χαρτί και μολύβι κι αρχίζουν τους υπολογισμούς τους για το τι χρειάζεται να πληρώσουν για τη μόρφωση των παιδιών τους, τι μπορούν και τι θα περικόψουν.
Μια δράση που συμβάλλει ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια στην ανακούφιση των λαϊκών οικογενειών από αυτόν το βραχνά, είναι τα Λαϊκά Φροντιστήρια που έχουν αναπτυχθεί σε διάφορες περιοχές της Αττικής και σε άλλες πόλεις της χώρας με μεγάλη επιτυχία.
Εργατικά Κέντρα, σωματεία και Λαϊκές Επιτροπές έχουν μπει μπροστά στην οργάνωση αυτής της δραστηριότητας και προσφέρουν Μαθήματα Αλληλεγγύης, συμβάλλοντας στην ανακούφιση των λαϊκών οικογενειών από τις επιπτώσεις της αντιλαϊκής πολιτικής, που όχι μόνο συρρικνώνει το λαϊκό εισόδημα αλλά υποβαθμίζει και εμπορευματοποιεί και το δημόσιο σχολείο.
Τα μαθήματα έχουν διπλή έννοια:
Από τη μια την ανακούφιση από το άμεσο πρόβλημα και από την άλλη την αλληλεγγύη στον αγώνα για τη διεκδίκηση όλων όσων ανήκουν στον κόσμο της δουλειάς, μεταξύ αυτών και μιας πραγματικά σύγχρονης δημόσιας δωρεάν Παιδείας για όλα τα παιδιά του λαού.
Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει σήμερα ενδεικτικά τη δουλειά που έχουν αναπτύξει μια σειρά Λαϊκά Φροντιστήρια, που με καλή οργάνωση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα και χωρίς τσαπατσουλιές, έχουν κατακτήσει κύρος στα χρόνια που λειτουργούν κι έχουν καταφέρει όχι μόνο να βοηθήσουν ουσιαστικά τους μαθητές τους στα μαθήματα του σχολείου, αλλά και να αναπτύξουν μια σειρά άλλες δραστηριότητες ανοίγοντας τους ορίζοντες των παιδιών.
Γιατί, εκτός των άλλων, τα Μαθήματα Αλληλεγγύης μπορούν να γίνουν - και σε πολλές περιπτώσεις γίνονται - βήμα γόνιμου προβληματισμού για μια σειρά θέματα της επικαιρότητας, αφορμή για γνωριμία με φωτεινές πλευρές της ιστορίας του λαού μας μέσα από τις επετείους κ.ά.
Η σελίδα μας σας παρουσιάζει την δράση του Λαϊκού φροντιστηρίου Κερατσινίου - Δραπετσώνας
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
Πλούτος δραστηριοτήτων πέρα από τα μαθήματα
Πριν από τέσσερα χρόνια αποφασίστηκε να στηθεί το Λαϊκό Φροντιστήριο Κερατσινίου.
Τις δυο πρώτες χρονιές, η προσπάθεια αντιμετώπιζε κατά κύριο λόγο πρόβλημα στέγασης, αλλά τώρα έχει βρει τη θέση του σε ένα χώρο στο κέντρο της πόλης που το πρωί λειτουργεί ως ΚΑΠΗ και το απόγευμα στεγάζει τη λειτουργία του φροντιστηρίου.
Η Λαϊκή Επιτροπή δίνει σημασία στο χώρο διδασκαλίας, στην υποδομή και την καθαριότητα, σημειώνοντας ότι το φροντιστήριο δεν πρέπει να δίνει την εντύπωση του «πρόχειρου», αλλά να βρίσκεται σε καλαίσθητο χώρο.
Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, η Λαϊκή Επιτροπή βγάζει αφίσα για το φροντιστήριο που φτάνει σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της πόλης και ταυτόχρονα ενημερώνει με επιστολές όλους τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να μιλήσουν γι' αυτό στους μαθητές τους ή και να βοηθήσουν εθελοντικά σε αυτήν την προσπάθεια. Και πράγματι, η φήμη του φροντιστηρίου έχει προσελκύσει εκπαιδευτικούς που με πολύ μεράκι συμβάλλουν σε αυτήν την προσπάθεια και έχουν άριστες σχέσεις με τους μαθητές.
Από τότε που ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια, οι διοργανωτές δεν είδαν το φροντιστήριο μόνο ως εκπαιδευτική μονάδα.
Ηθελαν να τονώσουν την προσωπικότητα των μαθητών, να τους βγάλουν από το κουκούλι τους, να τους μάθουν να κοιτάζουν στα μάτια τον κόσμο, να αποκτήσουν κοινωνικές γνώσεις, αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση.
Και τα κατάφεραν.
Οι μαθητές γίνονται στο φροντιστήριο μια παρέα.
Η γραμματεία σε σύσκεψη με τους καθηγητές κάνει και τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων.
Τρεις με τέσσερις φορές το χρόνο μια μεγάλη αίθουσα του φροντιστηρίου μετατρέπεται σε «σινέ αλληλεγγύης» και με ζεστά ποπ κορν μαθητές κι εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν ταινίες που τις συζητούν μετά στην τάξη.
Κάθε χρόνο επίσης, η γραμματεία στέλνει επιστολές σε θιάσους και εξασφαλίζει δωρεάν εισιτήρια για θεατρικές παραστάσεις όπου πηγαίνουν ομαδικά οι μαθητές. Ακόμα, επισκέπτονται εκθέσεις, ιστορικούς τόπους (Χαϊδάρι, Καισαριανή, Μπλόκο Νίκαιας, Ηλεκτρική Κερατσίνι, Λαύριο, Μακρόνησο), ενώ τιμούν με εκδηλώσεις που ετοιμάζονται από τους μαθητές την επέτειο του Πολυτεχνείου, τη Μέρα της Γυναίκας, την επέτειο ίδρυσης της ΕΠΟΝ κ.ά.
Και δεν είναι μόνο αυτά.
Στο φροντιστήριο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη, παρέχονται δωρεάν μαθήματα κιθάρας, αλλά και κινησιολογία από δασκάλα χορού, ενώ υπάρχει και ψυχολόγος που τα παιδιά μπορούν να απευθύνονται για συμβουλές.
Επίσης, πέρσι στήθηκε θεατρική ομάδα από τους μαθητές που ανέβασε τον «Μικρό Πρίγκιπα».
Ακόμα, τις απόκριες διοργανώνουν πάρτι, ενώ κάθε Χριστούγεννα η πυλωτή του φροντιστηρίου διαμορφώνεται σύμφωνα με μια σχετική θεματική.
Ετσι πέρσι διαμορφώθηκε σε «χωριό των καλικάντζαρων» και στην έναρξη 25 «καλικαντζαράκια» με μουσική και χορό βγήκαν στους δρόμους και μοίραζαν ανακοινώσεις για... τους σημερινούς καλικάντζαρους που πριονίζουν το δέντρο της ζωής...
Και δεν λείπουν οι ιδέες για τον εμπλουτισμό αυτής της λειτουργίας του φροντιστηρίου τη νέα χρονιά, με λογοτεχνικά απογεύματα, με δημιουργία χορωδίας και μιας μικρής ορχήστρας, με ένα καινούργιο έργο από τη θεατρική ομάδα κ.ά.
Ολη αυτή η δραστηριότητα βοηθάει τα παιδιά να έχουν κίνητρα και στόχους, να αποκτούν όρεξη για συμμετοχή και δραστηριοποίηση κι έτσι καταπολεμούνται και απόψεις που μπορεί να υποτιμούν τα δωρεάν μαθήματα, θεωρώντας ότι μπορούν να πηγαίνουν αδιάβαστοι ή αδιάφοροι σε αυτά.
Στο πλαίσιο της βοήθειας των εκπαιδευτικών των Μαθημάτων Αλληλεγγύης, συντάχθηκε από εκπαιδευτικούς ένα «Μικρό Παιδαγωγικό Βοήθημα», στο οποίο δίνονται πρακτικές συμβουλές για τη διδασκαλία.
Αυτό αποτέλεσε πολύτιμο βοηθό στο έργο τους. Οπως αναφέρεται μέσα σε αυτό:
«Μέχρι να γίνει κατορθωτό όλοι οι μαθητές ν' απολαμβάνουν ισότιμη εκπαίδευση, δεν θα σταματήσουμε να βοηθάμε όσο το δυνατό περισσότερα παιδιά της "τάξης" μας να προοδεύουν στο σχολείο και στη ζωή τους, δίνοντάς τους όσο το δυνατό περισσότερα εφόδια. Κι αυτός είναι ένας από τους βασικούς στόχους των Λαϊκών Φροντιστηρίων».
Οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν ότι η ηθική αμοιβή που δέχονται μέσα από τη διαδικασία των Μαθημάτων Αλληλεγγύης είναι τεράστια:
Το χαμόγελο και το «ευχαριστώ» από καρδιάς των μαθητών και των γονέων τους τους δίνουν τη δύναμη να συνεχίσουν.
Κανόνας είναι η παιδαγωγική αρχή ότι μαθαίνει κανείς καλύτερα όταν αντιλαμβάνεται, κατανοεί και αποδέχεται τους στόχους του εκπαιδευτικού προγράμματος και επίσης όταν δεν δέχεται παθητικά, αλλά ενεργεί και εμπλέκεται στη διαδικασία της μάθησης.
Γι' αυτό τη νέα χρονιά θα γίνει προσπάθεια να καλυφθούν ελλείψεις και ανεπάρκειες προηγούμενων χρόνων πραγματοποιώντας δραστηριότητες όπως:
Τα παραπάνω αποτελούν απόσπασμα του άρθρου , γιανά διαβάσετε περισσότερα πατήστε στην αφίσα του Λαϊκού φροντιστηρίου .