ΓΕΝΟΒΑ-κατάρρευση γέφυρας (τους έτυχε στη βάρδια τους !)
ΙΤΑΛΙΑ - ΓΕΝΟΒΑ
Προαναγγελθέν έγκλημα η κατάρρευση της γέφυρας με δεκάδες νεκρούς
Μελέτες και ειδικοί προειδοποιούσαν για την επικινδυνότητα της γέφυρας
Σύμφωνα με μελέτες, η υποσυντήρητη γέφυρα είχε υποστεί μεγάλες φθορές και έπρεπε να είχε κατεδαφιστεί, αλλά το «κόστος» την κρατούσε στη θέση της
ΓΕΝΟΒΑ.--
Μορφή χιονοστιβάδας παίρνουν οι αποκαλύψεις για την παλαιότητα, την ελλιπή συντήρηση και τη μη αντικατάσταση των παλιών υποδομών με νέες, σε αυτοκινητόδρομους και γέφυρες της Ιταλίας, αποδεικνύοντας ότι οι δεκάδες νεκροί και τραυματίες από την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα, την Τρίτη, θυσιάστηκαν στο βωμό του κέρδους.
Ο αριθμός των νεκρών είχε ανέλθει χτες στους 38, την ώρα που αρκετοί ακόμη (10 - 20 σύμφωνα με δημοσιεύματα) παραμένουν εγκλωβισμένοι στα συντρίμμια, ενώ από τους 16 τραυματίες οι 9 βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση. Τέσσερις άνθρωποι έχουν ανασυρθεί ζωντανοί, με τις έρευνες των περίπου 300 διασωστών να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Και αυτή η τραγωδία φέρει τη σφραγίδα του καπιταλιστικού κέρδους και μάλιστα σε μια από τις ισχυρότερες οικονομίες της ΕΕ και της Ευρωζώνης. Η εκμετάλλευση του οδικού δικτύου από επιχειρηματικούς ομίλους, η επιδίωξη του κράτους και των επιχειρηματιών για μείωση του κόστους συντήρησης, οι περικοπές σε κρατικά κονδύλια για τις ανάγκες του λαού, για σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές, είναι πτυχές που αναδεικνύονται από την κατάρρευση της γερασμένης γέφυρας και επιβεβαιώνουν ότι το καπιταλιστικό κέρδος είναι ασύμβατο με την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Αποκαλυπτικά στοιχεία
Ας δούμε ορισμένα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας με αφορμή την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι:
- Εδώ και χρόνια είχε επισημανθεί από ειδικούς η επικινδυνότητα της γέφυρας και είχε προταθεί η κατεδάφισή της. Σειρά δημοσιευμάτων επικαλούνται μηχανολογική μελέτη του 2009, που εξέταζε το ενδεχόμενο η γέφυρα να κατεδαφιστεί εξαιτίας ανησυχιών για τη δομική της ακεραιότητα, καθώς καθημερινά επί πολλές δεκαετίες επιβαρυνόταν με περίπου 25 εκατ. διελεύσεις οχημάτων. Τα τελευταία 30 χρόνια η κυκλοφορία είχε αυξηθεί κατά 30%. Στο μεταξύ, η οξείδωση των στηριγμάτων της γέφυρας από ενισχυμένο σκυρόδεμα για πάνω από 50 χρόνια, πιθανόν να είναι βασικός παράγοντας για την κατάρρευσή της.
- Ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Γένοβας με ευθύνη για τις μεταφορές Αρκάντζελο Μερέλατόνισε: «Ελεγα ότι η γέφυρα ήταν σε κίνδυνο, ότι δεν ήταν πλέον επαρκής και ότι υπήρχε η ανάγκη να βρεθεί μια εναλλακτική λύση, καθώς η κυκλοφορία γινόταν ολοένα και μεγαλύτερη». Το 2016 ο Αντόνιο Μπρένσιτς, βοηθός καθηγητής πολιτικός μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας, είχε προτείνει να χτιστεί καινούρια γέφυρα.
- Τουλάχιστον 300 γέφυρες, οδογέφυρες και τούνελ στην Ιταλία αποτελούν «παγίδες θανάτου», αναφέρει δημοσίευμα της βρετανικής «Telegraph» που βασίζεται σε εκτιμήσεις ειδικών και σχετικές μελέτες. Σχεδόν το 70% των 15.000 γεφυρών αυτοκινητοδρόμων και σηράγγων της χώρας ξεπερνούν σε παλαιότητα τα 40 χρόνια. Οι περισσότερες κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, όμως σήμερα «σηκώνουν» πολύ μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων.
- Η ιταλική Εταιρεία Πολιτικών Μηχανικών (CNR) ανακοίνωσε ότι πολλές δομές που χρονολογούνται από τη δεκαετία του '60, όταν χτίστηκε η γέφυρα Μοράντι (1967), έχουν ξεπεράσει τη διάρκεια ζωής τους.
- Ελλειψη επενδύσεων για νέους δρόμους, κακή συντήρηση και σε ορισμένες περιπτώσεις κακής ποιότητας σκυρόδεμα που αυξάνει το κέρδος, όλα αυτά θα μπορούσαν να προκαλέσουν κι άλλες αντίστοιχες τραγωδίες, αναφέρει η ιταλική εφημερίδα «Corriere Della Sera», παραθέτοντας δηλώσεις ενός κορυφαίου μηχανικού σε δημόσια κατασκευαστικά έργα. «Το πρόβλημα δεν είναι τόσο ότι δεν γνωρίζουμε ποιες δομές κινδυνεύουν, αλλά η χρηματοδότηση επισκευών και συντήρησης», είπε, ξεκαθαρίζοντας ότι το ζήτημα είναι το κόστος και τα κέρδη. Ο ίδιος αναφέρει πως ανάμεσα στις επικίνδυνες υποδομές είναι και η πολυσύχναστη γέφυρα Μαλιάνα στη Ρώμηπου συνδέει το κέντρο της πόλης με το αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο.
- Σύμφωνα με έρευνα της «Corriere Della Sera», τα τελευταία 5 χρόνια έχουν καταρρεύσει 10 γέφυρες στη χώρα, προκαλώντας θανάτους στις περισσότερες περιπτώσεις. Τα αίτια είναι οι παλιές κατασκευές, οι διαβρώσεις από το χρόνο και τη χρήση και τα χαμηλά κονδύλια που διατίθενται για συντήρηση, επισκευές και αντικατάσταση των παλιών υποδομών.
Υποκριτικές κυβερνητικές «κορόνες»
Υποκριτικά ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και επικεφαλής των Πέντε Αστέρων, Λουίτζι ντι Μάγιο, κατηγόρησε την εταιρεία «Autostrade per l' Italia», που ελέγχει τη γέφυρα Μοράντι, για «κυνήγι του κέρδους σε βάρος της δημόσιας ασφάλειας» (!): «Αντί να επενδύουν στη συντήρηση, μοιράζονται τα κέρδη και γι' αυτό έπεσε η γέφυρα», δήλωσε, κρύβοντας εσκεμμένα ότι αυτό ισχύει για όλους τους επιχειρηματικούς ομίλους, για την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα των οποίων δουλεύει και η σημερινή ιταλική κυβέρνηση.
Να σημειωθεί ότι η «Autostrade», η οποία εκμεταλλεύεται περίπου 3.000 χλμ. ιταλικών αυτοκινητοδρόμων τσεπώνοντας τεράστια ποσά από τα διόδια, ελέγχεται από τον όμιλο «Benetton(Μπένετον), μέσω της εταιρείας «Atlantia» (Ατλάντια). Μάλιστα, δημοσιεύματα αποκαλύπτουν ότι το 2013 ο ιδρυτής των Πέντε Αστέρων, Μπέπε Γκρίλο, είχε αντιταχθεί στην κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου που θα ανακούφιζε την κυκλοφορία της γέφυρας Μοράντι και χαρακτήριζε την πιθανότητα η γέφυρα να καταρρεύσει «παραμύθι».
Σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και για να εκτονώσει τη λαϊκή αγανάκτηση, ο υπουργός Μεταφορών, Ντανίλο Τονινέλι, ανακοίνωσε ότι θα ανακληθεί η σύμβαση με την εταιρεία «Atlantia» και θα επιβληθεί πρόστιμο 150 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Εσωτερικών, Ματέο Σαλβίνι(Λέγκα), έριξε τις ευθύνες στη δημοσιονομική πολιτική της ΕΕ, αξιοποιώντας την καταστροφή ως πρόσχημα για να πετύχει εξαιρέσεις από τους αυστηρούς δημοσιονομικούς κανόνες, προκειμένου όμως με τις «εξοικονομήσεις» να στηρίξει το κεφάλαιο και όχι το λαό.
Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «εξωτερικοί περιορισμοί μας εμποδίζουν να δαπανήσουμε για να έχουμε ασφαλείς δρόμους και σχολεία» και ότι τα όρια των δαπανών της ΕΕ θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο ζωές...