Στάχτη στα μάτια με «αναλογικά διόδια»
Την αντιλαϊκή ουσία του νομοσχεδίου ανέδειξε στην παρέμβασή του στην Επιτροπή της Βουλής ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Οικοδόμων, Γιάννης Τασιούλας
Η πρόκληση με τον πακτωλό δισεκατομμυρίων που εξασφαλίζει η κυβέρνηση στους μονοπωλιακούς κατασκευαστικούς ομίλους για την επανεκκίνηση των έργων και την ταυτόχρονη αύξηση ως και 60% των διοδίων, είναι τόσο κραυγαλέα που ακόμα και περιφερειάρχες και δήμαρχοι εκλεγμένοι με τα ψηφοδέλτια των κομμάτων της συγκυβέρνησης δεν μπόρεσαν να την «προσπεράσουν» (πόσο μάλλον όταν μπροστά τους βρίσκονται οι εκλογές για την τοπική διοίκηση). Από τους φορείς, οι 5 παρευρισκόμενοι δήμαρχοι (Κηφισιάς, Διονύσου, Ωρωπού, Μεγάρων, Χαλκίδας) συμφώνησαν με επιφυλάξεις να γίνουν τα έργα, χωρίς όμως επιβάρυνση των δημοτών τους και απαίτησαν να μην αυξηθούν τα διόδια. Επιφυλάξεις εξέφρασαν και περιφερειάρχες. Για παράδειγμα ο Απόστολος Κατσιφάρας, Α' αντιπρόεδρος της ΕΝΠΕ και περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, απαίτησε να μη γίνει αύξηση στα διόδια και πρόσθεσε για το οδικό δίκτυο που τον αφορά: «Το λέω με σαφή τρόπο ότι δεν πρέπει να θυσιαστεί το κομμάτι Πάτρα - Πύργος, Πύργος - Καλό Νερό, Καλό Νερό - Τσακώνα, εν ονόματι της επανεκκίνησης». Ο Θανάσης Ζεμπίλης δήμαρχος Χαλκίδας σημείωσε σχετικά: «Σήμερα άνεργοι της περιοχής, που έχουν έρθει για τριμερή, (...) στο υπουργείο Εργασίας, για να έρθουν στην Αθήνα πλήρωσαν κόμιστρα 4,20 ευρώ για το πήγαινε - έλα στα διόδια Αφιδνών. Με την αύξηση του 60%, συν τα νέα διόδια στο Βαθύ θα πληρώνουν 8,20 ευρώ, που σημαίνει αύξηση 100%».
Από τους φορείς, αυτός που χωρίς καμία επιφύλαξη εξέφρασε την ικανοποίησή του για την επανεκκίνηση των έργων ήταν ο Δ. Κωνσταντινίδης, γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ).
Τοποθέτηση από τη σκοπιά των εργαζομένων στις κατασκευές και ευρύτερα των λαϊκών συμφερόντων έκανε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Οικοδόμων, Γιάννης Τασιούλας. Οπως επισήμανε πέρα από το γεγονός ότι τα έργα είχαν σταματήσει προκειμένου οι επιχειρηματικοί όμιλοι να πετύχουν καλύτερους όρους, «με την επανέναρξη των έργων δεν κερδίζουν οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες μόνο από τα νέα καλύτερα πακέτα και τα διόδια, αλλά και από την αξιοποίηση των νόμων που έχουν ψηφιστεί το προηγούμενο διάστημα και τώρα, που στην ουσία καταργούν τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας» και πρόσθεσε: «Τα διόδια πρέπει να καταργηθούν για να μπορούν οι εργαζόμενοι να χρησιμοποιούν τους δρόμους που έχουν πληρώσει».
Σε ό,τι αφορά τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που λένε ότι θα φέρει η επανεκκίνηση, ανέφερε ότι οι όποιες θέσεις εργασίας δημιουργηθούν «θα χρησιμοποιηθούν ως όχημα για να χειροτερέψουν ακόμα περισσότερο οι εργασιακές σχέσεις, για να δημιουργηθεί μεγαλύτερο πεδίο κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Δε δίνουν λύση στο οξυμένο πρόβλημα της ανεργίας» και επισήμανε ότι η Ομοσπονδία έχει προτάσεις «για την επανεκκίνηση της οικοδομικής δραστηριότητας, με έργα όμως που θα καλύπτουν λαϊκές ανάγκες, και μάλιστα κατεπείγουσες». Οι ανάγκες αυτές επιβεβαιώνονται συνεχώς, «από την έλλειψη αντιπλημμυρικής προστασίας, που θρηνούμε και θύματα, αντισεισμικής θωράκισης, με σχολεία και παιδικούς σταθμούς που λείπουν, με σχολεία που στάζουν».
Ο υπουργός Μιχ. Χρυσοχοΐδης προσπαθώντας να δώσει απαντήσεις και να χρυσώσει το χάπι των αυξήσεων - φωτιά στα διόδια, λέγοντας ότι θα καθιερωθούν «αναλογικά διόδια», με τα οποία θα υπάρχει επιβάρυνση ανάλογα με τη συχνότητα της χρήσης, τη διαδρομή και τα χιλιόμετρα. Δηλαδή ο λαός θα συνεχίσει να πληρώνει «χρυσάφι» για να χρησιμοποιεί τις εθνικές οδούς, αλλά θα επιβραβεύεται με κάποιες «εκπτώσεις» όταν είναι αναγκασμένος να τις χρησιμοποιεί συχνά και πολύ, π.χ. αν πρέπει να περνάει καθημερινά από διόδια για να πάει στη δουλειά του.
Αυξήσεις ετοιμάζονται και στα διόδια της Εγνατίας Οδού, η οποία πρόκειται σύντομα να ιδιωτικοποιηθεί και η κυβέρνηση αξιοποιεί και πάλι τα περί «αναλογικών διοδίων», για να κατευνάσει τις αντιδράσεις των κατοίκων των περιοχών από τις οποίες διέρχεται η Εγνατία.